لا توجد فلسفة واضحة للتعليم فى مصر

تعانى «تكدساً» فى المناهج، و«ازدواجية ثلاثية» بين التعليم العام والفنى والمهنى

لا توجد أهداف جيدة التحديد للعملية التعليمية فى مصر

القصور فى مناهج التعليم الثانوى العام الحالى يرتبط أساساً بقصور فى الأهداف الموضوعة لهذا التعليم، والتى تتسم بـ«الهلامية وعدم التحديد»

المناهج بصورتها الحالية لا تتيح فرصاً كافية للطالب لأن يستكشف معرفة جديدة

اقرأ ايضا

تطوير حمامات الطلبة بمدرسة بركة السبع الاعدادية بنين من منظور الوزارة ومدير ووكلاء المدرسة

الاحسن ان نرجع لنظام كتاب سيدنا

بدل ماكل واحد بيحط قرايبه ومعارفه

ادارة بركة السبع التعليمية تخالف تعليمات وزارة التربية والتعليم بالجملة

وعلشان الوزارة الى مدير المدرسة سهلبيسه سهلبيسه

اين تقييم اداء المديريين واللى ماينفعش شوفوا له وظيفه تانية

وسلملى على البعاليصة

كلام كلام كلام مابخدشى منك غير كلام

وانتم اللى صادقيين واحنا ولاد البطة السوداء الكدابيين

وبتاخدوا فلوس الشعب واموالة وتعملوه تنمية ليكم ولعيالكم ولبيوتكم

شفتم وزير الداخلية عنده بيانات شعب كامل صحيحة مش بتوع اﻻكاديمية

بتخدعونا وتضحكوا علينا كل حاجه مباحه لييكم واحنا عبيد السخرة

شوفوا الصور وقارنوا

انتم لاتستمعون لنا وبتردموا علينا النيلة الكحلى علشان كده محدش بالعالم بيسمع لييكم

لان البشرية عارفة انكم كدابيين

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s