فشل منظومة توزيع الخبز والنظافة بسبب الإهمال في عمليات التنفيذ

وكنتم فين ياحلوين لما اتعمل سوق النصر للفاكهة والخضروات

والغريبه ان اعضاء المجلس المحلى لم نسمع عنهم قبل كده

علشان كده بقة فلان وعلان

بظرميط يابه بظرميط يابة

دول عالم مش صاحية ولا ايه

مين بقى رئيس المجلس المحلى هو دة اللى انا عاوز اعرفة ومين اللى عملة

سنتكوا سودة معانا

مخالفات البناء بالهبل

خمس ادوار علشان كده فى شارع سته متر وسلملى على المجلس المحلى

انا عاوز واحد من الحكومة يجى يورينا نفق اللى امام مدرسة السيد البدوى ده فين تقصد الترعه

اللى كانت معدية من تلاتين سنه واتردمت

صباح الخير

كويس ان فيه حد طالب بنفق علشان تلات مدارس ثانوى

والطلبة اللى بيموتوا كل سنه

مين بقى رئيس المجلس المحلى

مين اللى وافق عليه امنيا هاتوة

هاتوا اللى سمح بترشيحة اصلا

كشفها محلي بركة السبع



فشل منظومة توزيع الخبز والنظافة بسبب الإهمال في عمليات التنفيذ

المنوفية ـ حسام حشاد ومحمد أبوالروس:
ناقش المجلس المحلي لمدينة بركة السبع برئاسة عمرو البدري رئيس المجلس عدداً من المشاكل الجماهيرية التي تهم مواطني مدينة بركة السبع وبحضور المحاسب حسن سلامة رئيس الوحدة المحلية لمركز ومدينة بركة السبع وكان من أهمها المشاكل المتعلقة بمشروع توزيع الخبز للمنازل حيث أوضح العضو المهندس شحاتة زين وكيل المجلس أنه بالنسبة لمشروع توصيل الخبز للمنازل يوجد به العديد من السلبيات ولابد من العمل علي تلافيها حتي يكون المشروع علي خير وجه ويخدم مواطني بركة السبع ويؤدي الغرض الذي أنشئ من أجله منها علي سبيل المثال تحصيل ثمن الخبز أكثر من الثمن المقرر وكذلك عدم توصيل الخبز للمنازل وأن يكون الدفع بإيصالات وكذلك تهوية الخبز وإنتاجه مطابقاً للمواصفات.
وأشار العضو فؤاد نصار إلي أن المشكلة في البر الغربي تكمن في عدد 2 موزعين هما من أحدثا المشكلة والمطلوب تغييرهما وتنظيم المشروع، كما أنني أعترض علي محضر الجلسة السابقة لما جاد به من توصية بإعفاء المشرف علي الخبز من عمله وإسناده إلي مشرفين آخرين وهذا عمل تنفيذي ولا يجب للمجلس المحلي أن يتدخل في العمل التنفيذي.
كما ناقش المجلس المشاكل المتعلقة بمنظومة النظافة حيث طالب الأعضاء بضرورة توفير الأكياس الخاصة بالقمامة وذلك بالتزامن مع التحصيل حيث أنها أجر نظير خدمة فيجب تقديم الخدمة.
وأكد العضو فؤاد نصار أن المحصل يقوم بتوزيع كيس واحد من أكياس القمامة ويطالب بتحصيل عدة شهور والمواطنــــون لا يستجيبون للتحصيل حيـــث أن رئيس المدينة الســـابق أقر بأن تحصيل المبلغ مرتبـط بتوزيــــع الأكـــياس.
وأوضح العضو أحمد الحفناوي أن تراكم المبالغ الكثيرة علي المواطنين نتيجة عدم توافر أكياس، ولا بد من توفير الأكياس ومعالجة موقف التحصيل بالتقسيط.
كما بحث المجلس مذكرة العضو عبدالغفار عمر من تضرره من وجود عامود سلم بجوار مبني الحضانة بجوار مسجد سيدي موسي العليمي ببركة السبع شرق وطالب بتغيير العامود بعامود مسلوب، وناقش المجلس مذكرة العضو ناصر فتحي شيحة بخصوص تطهير وإضاءة النفق الموجود تحت السكة الحديد أمام مدرسة السيد البدوي وذلك لمرور المواطنين منه منعاً للحوادث.
وأكد ضرورة عمل نفقين تحت السكة الحديد أمام مدرسة السيد البدوي والآخر أمام المدرسة الثانوية الصناعية ببركة السبع غرب للقضاء علي حوادث القطارات والحفاظ علي أرواح المواطنين.




Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s